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Robert Wakeham Pilot, Sleighs in Québec, c. 1950
Estimate:
CA$45,000 - CA$55,000
Starting bid:
CA$30,000
Sold
CA$49,200
Live Auction
BYDealers – Art canadien important / Important Canadian Art
ARTIST
Robert Wakeham Pilot
Description
Techniques/Medium
Huile sur toile / Oil on canvas
Dimensions
48,2 x 61,5 cm / 19 x 24 ¼ in
Signatures
signée « R Pilot » au bas à gauche; inscrit « Robert W. Pilot, R.C.A. 'Sleighs in Quebec' » / signed "R Pilot" lower left and inscribed "Robert W. Pilot, R.C.A. 'Sleighs in Quebec'" on a plaque on the frame
Provenances
Succession de / Estate of Roland Dubeau, Québec
Galerie Eric Klinkhoff inc., Montréal
Galerie Walter Klinkhoff inc., Montréal
Watson Art Galleries, Montréal
Robert Wakeham Pilot naît le 9 octobre 1898 à St. John’s, à Terre-Neuve-et-Labrador, et s’éteint le 17 décembre 1967 à Montréal. Peintre, graveur et muraliste, il est surtout connu pour ses vues du fleuve Saint-Laurent, des villes de Québec et de Lévis, ainsi que ses marines de la Nouvelle-Écosse ou du Nouveau-Brunswick. Son style et sa vision uniques ont également contribué à propager une image pittoresque du Canada. Pilot étudie à Montréal auprès de William Brymner, d’Edmond Dyonnet et de Maurice Galbraith Cullen, dont il est le beau-fils. Puis, en 1916, il s’enrôle dans l’armée pendant la Première Guerre mondiale, service qu’il répétera en 1941, en pleine Seconde Guerre mondiale, en tant que capitaine dans le régiment du Black Watch. De 1920 à 1922, il étudie à l’Académie Julian, à Paris, puis expose au Salon de Paris à la fin de sa formation. Son travail subit l’influence des impressionnistes à la suite d’une visite de la colonie d’artistes de Concarneau. En 1925, il est fait membre associé de l’Académie royale des arts du Canada, dont il sera le président de 1952 à 1954. Ses œuvres font aujourd’hui partie des collections du Musée des beaux-arts du Canada et du Musée national des beaux-arts du Québec. En 1969, le Musée d’art contemporain de Montréal lui a consacré une rétrospection posthume.
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Robert Wakeham Pilot was born on October 9, 1898 in St. John’s, Newfoundland and Labrador, and died in Montreal on December 17, 1967. A painter, engraver, and muralist, he is mostly known for his scenes of the St. Lawrence River, Quebec City and Lévis, and the marinas of Nova Scotia and New Brunswick. His unique style and vision also helped to propagate a picturesque image of Canada. In Montreal, Pilot studied under William Brymner, Edmond Dyonnet, and Maurice Galbraith Cullen, who also happened to be his father-in-law. In 1916, during the First World War, Pilot enlisted in the army—a duty he would later repeat in 1941, in the middle of the Second World War, serving as a captain in The Black Watch Regiment. From 1920 to 1922, he trained at the Académie Julian in Paris, and he exhibited his work at the Salon de Paris at the end of his studies. After he visited the artists’ colony at Concarneau, his work began to show Impressionist influences. In 1925, he was elected an associate member of the Royal Canadian Academy of Arts, of which he served as president from 1952 to 1954. Today, his works can be found in the collections of the National Gallery of Canada and the Musée national des beaux-arts du Québec. In 1969, the Musée d’art contemporain de Montréal presented a posthumous retrospective of his work.
Huile sur toile / Oil on canvas
Dimensions
48,2 x 61,5 cm / 19 x 24 ¼ in
Signatures
signée « R Pilot » au bas à gauche; inscrit « Robert W. Pilot, R.C.A. 'Sleighs in Quebec' » / signed "R Pilot" lower left and inscribed "Robert W. Pilot, R.C.A. 'Sleighs in Quebec'" on a plaque on the frame
Provenances
Succession de / Estate of Roland Dubeau, Québec
Galerie Eric Klinkhoff inc., Montréal
Galerie Walter Klinkhoff inc., Montréal
Watson Art Galleries, Montréal
Robert Wakeham Pilot naît le 9 octobre 1898 à St. John’s, à Terre-Neuve-et-Labrador, et s’éteint le 17 décembre 1967 à Montréal. Peintre, graveur et muraliste, il est surtout connu pour ses vues du fleuve Saint-Laurent, des villes de Québec et de Lévis, ainsi que ses marines de la Nouvelle-Écosse ou du Nouveau-Brunswick. Son style et sa vision uniques ont également contribué à propager une image pittoresque du Canada. Pilot étudie à Montréal auprès de William Brymner, d’Edmond Dyonnet et de Maurice Galbraith Cullen, dont il est le beau-fils. Puis, en 1916, il s’enrôle dans l’armée pendant la Première Guerre mondiale, service qu’il répétera en 1941, en pleine Seconde Guerre mondiale, en tant que capitaine dans le régiment du Black Watch. De 1920 à 1922, il étudie à l’Académie Julian, à Paris, puis expose au Salon de Paris à la fin de sa formation. Son travail subit l’influence des impressionnistes à la suite d’une visite de la colonie d’artistes de Concarneau. En 1925, il est fait membre associé de l’Académie royale des arts du Canada, dont il sera le président de 1952 à 1954. Ses œuvres font aujourd’hui partie des collections du Musée des beaux-arts du Canada et du Musée national des beaux-arts du Québec. En 1969, le Musée d’art contemporain de Montréal lui a consacré une rétrospection posthume.
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Robert Wakeham Pilot was born on October 9, 1898 in St. John’s, Newfoundland and Labrador, and died in Montreal on December 17, 1967. A painter, engraver, and muralist, he is mostly known for his scenes of the St. Lawrence River, Quebec City and Lévis, and the marinas of Nova Scotia and New Brunswick. His unique style and vision also helped to propagate a picturesque image of Canada. In Montreal, Pilot studied under William Brymner, Edmond Dyonnet, and Maurice Galbraith Cullen, who also happened to be his father-in-law. In 1916, during the First World War, Pilot enlisted in the army—a duty he would later repeat in 1941, in the middle of the Second World War, serving as a captain in The Black Watch Regiment. From 1920 to 1922, he trained at the Académie Julian in Paris, and he exhibited his work at the Salon de Paris at the end of his studies. After he visited the artists’ colony at Concarneau, his work began to show Impressionist influences. In 1925, he was elected an associate member of the Royal Canadian Academy of Arts, of which he served as president from 1952 to 1954. Today, his works can be found in the collections of the National Gallery of Canada and the Musée national des beaux-arts du Québec. In 1969, the Musée d’art contemporain de Montréal presented a posthumous retrospective of his work.